Tuntikuvaukset

Aikuisten ryhmäliikunnan tuntikuvaukset päivitetty kevätkaudelle 2019

 

Tehotreeni /

HIIT

maanantaisin klo 19-20 Pyroll Areenalla

ohjaajana Marjaana Marttila

 

HIIT (engl. High-intensity interval training) on kovatehoinen, liikunnallinen intervalliharjoittelun muoto, jossa eri lihasryhmiä treenataan lyhyt aika kovalla intensiteetillä. Liikkujan on mahdollista itse vaikuttaa treenin tehoon: eri painoisia painoja käyttämällä ja liikkeen tempoa vaihtamalla on mahdollista tehdä juuri sellainen treeni, kuin itse haluat. Tällä tunnilla kunto nousee kohisten!

 


 

KEHONHUOLTO

tiistaisin 19-20 Pyroll Areenalla

ohjaajina Marjaana Marttila ja Sari Leppänen

Kehoa huoltava ja hyvinvointia edistävä tunti, joka sopii sekä aloittelijoille liikunnan alottamiseen että harjoitteeksi aktiiviliikkujille.

Tunnin tavoitteet

  • liikkuvuuden lisääminen
  • liikehallinnan kehittäminen
  • ryhdin kohentaminen
  • tasapainon parantaminen
  • helpon liikuntakokemuksen tarjoaminen (hyöty/tulos/mielekkyys)
  • kehotietoisuuden paraneminen
  • hyvän olon tuottaminen
  • terveyskunnon ylläpito / kohentaminen

Tunnin rakenne

  • aloitus / lämmittely
    • herättely, kehon ja mielen havainnointi
    • hyvän pystyasennon hakeminen, hengityksen aktivointi
    • nivelten avaaminen turvallisesti, tukilihasten aktivointi, selkärangan liikesuuntien läpikäyminen
       
  • työosio
    • keskivartalon voimaa monipuolisesti (sekä staattista että dynaamista)
    • selän vaihtelevat liikesuunnat
    • niska-hartiaseudun aineenvaihduntaa kohentava liikkeitä
    • yläselkää aktivoivia ja vahvistavia liikkeitä
    • dynaamisia liikkuvuusharjoitteita
       
  • lopetus
    • staattisia liikkuvuusharjoitteita / rentoutus / hengitysharjoitus

Osioiden kesto vaihtelee.

Ohjaajana vuoroviikoin Marjaana Marttila (pariton viikko) ja Sari Leppänen (parillinen viikko). Marjaanalla on pitkä aikuisten kuntojumpan ohjaajakokemus. Hän on myös terveydenhuollon ammattilainen. Sari on jumppakouluohjaajana ohjannut pitkään nuoria joukkuevoimistelijoita, mutta kouluttautunut terveysliikunnan ohjaajaksi. Työssään Sarikin toimii aikuisten hyvinvointiin liittyvien asioiden äärellä.

 


 

Tehotreeni /

SUPERBODY

keskiviikkoisin klo 18-19 Pyroll Areenalla

ohjaajana Marjaana Marttila

 

Hyvä lihaskunto on arjen hyvinvoinnin perusta, ja ryhmäliikunta tekee hyvää mielelle! Superbody -tunti on monipuolinen lihaskuntojumppa ihan jokaiselle liikkujalle. Ohjaajamme opastaa sinua tekemään vaihtoehtoisia liikkeitä, jos kroppa jo rajoittaa joidenkin liikkeiden tekemistä.

 

Monipuolisuutta treeneihin tuovat tunneilla käytettävät erilaiset välineet: kahvakuulat, käsi- ja nilkkapainot, kuminauhat ja voimatangot. Uskalla ottaa se painavampi väline!

 


 

Kehonhuolto/

JOOGA

torstaisin klo 19.30 - 21 Suur-Ahvenkosken koululla 

(10 kertaa kevätkauden aikana, 7.2. , 14.2. , 21.2. , 28.2. , 7.3. , 14.3. , 21.3. , 28.3. , 4.4. , 11.4.)

ohjaajana Teija Karvinen

Ohjaamani jooga on hathajoogaa, jonka keskeisenä tavoitteena on hyvinvointi ja terveys. Jooga on itsehoito- ja  kasvatusmenetelmä, jonka perustana ovat keskittyneesti suoritettavat harjoitukset, tietoinen rentoutuminen, luonnollinen hengitys ja hiljaisuuden kokeminen. Lisää tietoa aiheesta löydät www.joogaliitto.fi sivuilta.

Aikaisempaa kokemusta joogasta et tarvitse. Avoin, motivoitunut ja ennakkoluuloton asenne on paras oppivälineesi. Jos tunnet tarvetta antaa aikaa itsellesi, oppia kuuntelemaan kehoasi ja lisäämään tasapainoa elämääsi, olet tervetullut joogaamaan yhdessä. Jokainen joogaa omien edellytystensä ja kuntonsa mukaisesti itseään kuunnellen. Pukeudu joustavaan ja lämpimään asuun (esim. college tai oloasu). Ota mukaasi riittävän tilava, mielellään liikkumaton jooga-alusta, jonka päällä teet harjoitukset. Mukaan voit ottaa tarpeen mukaan myös kevyen peitteen tai ison huivin loppurentoutumista varten. Suositeltavaa olisi, jos pääruoan nauttimisesta olisi ehtinyt kulua pari tuntia.

 

                      ”Harrastus ei ole koskaan ajanvietettä

                        sehän on elämäntarkoituksen toteuttamista”

 

                      ”Ihmiseksi omaksi itseksi, perhoseksi syntymässä, siivet saamassa”

                      ”Pitää vain uskaltaa ja vieläkin uskaltaa – elää”

                      Satu Pusa, Tahdon lentää
 

Tervetuloa yhteiselle joogatunnille!

Teija

 

KUVAUS ITSESTÄNI

Teija Karvinen

Liikunta on aina eri muodoissaan kuulunut elämääni, mottonani liikkuva kivi ei sammaloidu ja ”sitten vaikka rollaattorilla pitkin Hutikan raitteja”. Joogaan tutustuin 15-vuotiaana ja se onkin ollut osa elämääni siitä lähtien. Tosin välillä joogaaminen on jäänyt vähemmälle riippuen elämänvaiheesta. Joogaohjaajaksi valmistuin Suomen joogaopistosta v. 2007 keväällä. Jooganopettajan syventävät opinnot ovat vielä vaiheessaan.  Seuran riveissä olen seisonut v.1990 lähtien muutettuamme Siltakylään ja olen ohjannut joogaa seuran jäsenille 8 vuotta. Olen myös Pyhtään Naisvoimistelijat ry:n Uskollisuuden Killan jäsen.

 


 

Tanssi/

TANSSITREENI

perjantaisin klo 17.30 - 18.30 Pyroll Areena

ohjaajina Virve Palovaara ja Mirka Liljeqvist

 

Tanssitreeni on hauska ryhmäliikuntatunti, joka sopii musiikin ystäville ja niille, jotka rakastavat kaikenlaista tanssia. Tanssitreeni tarjoaa monipuolisen kokonaisuuden, jossa eri tanssityylit tulevat tutuksi ja kestävyyskunto ja liikehallinta kehittyvät kuin huomaamatta.

 

Tanssitreeni sopii heille, jotka nauttivat koreografioista ja musiikin tahtiin liikkumisesta. Olipa mielilajisi sitten zumba, salsa tai street, perjantain tunti on sinun juttusi!

 

Ohjaajina ryhmissä toimivat intohimoiset tanssin ohjaajat: Virve ja Mirka. Virve ohjaa keväällä parittomien viikkojen perjantaina ja Mirka parillisina viikkoina. HUOM! 25.1. Tanssitreenin tilalla Tanssillinen voimistelu, ohjaajana Sari. 3.5. Tanssitreenin ohjaa poikkeuksellisesti Mari.


 

Tanssi/

Lavis-lavatanssijumppa®

lauantaisin klo 10-11, Huutjärven koulun C-salissa

ohjaajana Mari Janhunen

Lavis-lavatanssijumppa® on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskelien ja jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla soi pääasiassa perinteinen suomalainen lavatanssimusiikki. Lavatanssijumppa on niin mukavaa, että et edes huomaa kuntoilevasi, silti lähdet tunnilta hikisenä.

Tunti koostuu vaihdellen seuraavista tanssilajeista: Valssi, humppa, jenkka, polkka, masurkka, tango, rock, jive, foxi, fusku, salsa, cha cha, rumba ja samba.

Lavis-lavatanssijumpan periaatteisiin kuuluu, että tanssiaskeleet ja koreografiat ovat niin helppoja, että mukaan pääsee tottumattomampikin tanssija. Tunnilla käydään monipuolisesti läpi eri lavatanssilajeja ja jokainen löytää tunnilta omat tähtihetkensä. Kunnon kohotus käy huomaamatta, kun liikutaan ryhmässä, jokainen omalla tyylillään ja tehollaan. Lavis-lavatanssijumppa tempaa mukaansa hyvin erityyppisiä ihmisiä.

Tunnille voit tulla tavanomaisissa jumppavaatteissa tai tanssihameessa. Kengiksi sopivat tanssilenkkarit/tossut tai tavanomaiset jumppa/aerobickengät. Tunti soveltuu kaikenikäisille ja -kuntoisille.

Lisätietoja: www.lavis.fi

Mari Janhunen on ohjannut Lavis-lavatanssijumppaa® syksystä 2015. Mari on käynyt seuran jumpilla vuodesta 2011 lähtien ja ollut mukana johtokunnassa vuoden 2012 alusta. Johtokuntatyö jäsenrekisterin pääkäyttäjänä ja tiedottajana jatkuu edelleen.