Tuntikuvaukset

Aikuisten ryhmäliikunnan tuntikuvaukset päivitetty syyskaudelle 2021

 

Tehotreeni /

SUPERBODY

Maanantaisin klo 17.30-18.30 Pyroll Areenalla, ohjaajana Henna

 

Hyvä lihaskunto on arjen hyvinvoinnin perusta, ja ryhmäliikunta tekee hyvää mielelle! Superbody -tunti on monipuolinen lihaskuntojumppa ihan jokaiselle liikkujalle. Ohjaajamme opastaa sinua tekemään vaihtoehtoisia liikkeitä, jos kroppa jo rajoittaa joidenkin liikkeiden tekemistä.

Monipuolisuutta treeneihin tuovat tunneilla käytettävät erilaiset välineet: kahvakuulat, käsi- ja nilkkapainot, kuminauhat ja voimatangot. Uskalla ottaa se painavampi väline!

_______________________________________________________________________

 

Lavis-lavatanssijumppa®

Tiistaisin Pyroll Areenalla klo 17.30-18.30, ohjaajana Mari

 

Lavis-lavatanssijumppa® on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskelien ja jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla soi pääasiassa perinteinen suomalainen lavatanssimusiikki. Lavatanssijumppa on niin mukavaa, että et edes huomaa kuntoilevasi, silti lähdet tunnilta hikisenä.

Tunti koostuu vaihdellen seuraavista tanssilajeista: Valssi, humppa, jenkka, polkka, masurkka, tango, rock, jive, foxi, fusku, salsa, cha cha, rumba ja samba.

Lavis-lavatanssijumpan periaatteisiin kuuluu, että tanssiaskeleet ja koreografiat ovat niin helppoja, että mukaan pääsee tottumattomampikin tanssija. Tunnilla käydään monipuolisesti läpi eri lavatanssilajeja ja jokainen löytää tunnilta omat tähtihetkensä. Kunnon kohotus käy huomaamatta, kun liikutaan ryhmässä, jokainen omalla tyylillään ja tehollaan. Lavis-lavatanssijumppa tempaa mukaansa hyvin erityyppisiä ihmisiä.

Tunnille voit tulla tavanomaisissa jumppavaatteissa tai tanssihameessa. Kengiksi sopivat tanssilenkkarit/tossut tai tavanomaiset jumppa/aerobickengät. Tunti soveltuu kaikenikäisille ja -kuntoisille.

Lisätietoja: www.lavis.fi

_______________________________________________________________________

KEHONHUOLTO

Tiistaisin klo 18.30-19.30 Pyroll Areenalla, ohjaajana vuoroviikoin Sari / Anne

 

Kehoa huoltava ja hyvinvointia edistävä tunti, joka sopii sekä aloittelijoille liikunnan aloittamiseen että harjoitteeksi aktiiviliikkujille.

 

Tunnin tavoitteet

  • liikkuvuuden lisääminen
  • liikehallinnan kehittäminen
  • ryhdin kohentaminen
  • tasapainon parantaminen
  • helpon liikuntakokemuksen tarjoaminen (hyöty/tulos/mielekkyys)
  • kehotietoisuuden paraneminen
  • hyvän olon tuottaminen
  • terveyskunnon ylläpito / kohentaminen

Tunnin rakenne

  • aloitus / lämmittely
    • herättely, kehon ja mielen havainnointi
    • hyvän pystyasennon hakeminen, hengityksen aktivointi
    • nivelten avaaminen turvallisesti, tukilihasten aktivointi, selkärangan liikesuuntien läpikäyminen
       
  • työosio
    • keskivartalon voimaa monipuolisesti (sekä staattista että dynaamista)
    • selän vaihtelevat liikesuunnat
    • niska-hartiaseudun aineenvaihduntaa kohentava liikkeitä
    • yläselkää aktivoivia ja vahvistavia liikkeitä
    • dynaamisia liikkuvuusharjoitteita
       
  • lopetus
    • staattisia liikkuvuusharjoitteita / rentoutus / hengitysharjoitus

Osioiden kesto vaihtelee.

_______________________________________________________________________

Tehotreeni /

HIIT

Keskiviikkoisin klo 18-19 Pyroll Areenalla, ohjaajana Marjaana

 

HIIT (engl. High-intensity interval training) on kovatehoinen, liikunnallinen intervalliharjoittelun muoto, jossa eri lihasryhmiä treenataan lyhyt aika kovalla intensiteetillä. Liikkujan on mahdollista itse vaikuttaa treenin tehoon: eri painoisia painoja käyttämällä ja liikkeen tempoa vaihtamalla on mahdollista tehdä juuri sellainen treeni, kuin itse haluat. Tällä tunnilla kunto nousee kohisten!

 

_______________________________________________________________________

 

PILATES

 

Torstaisin 18.00-18.45 Suur-Ahvenkosken koululla, ohjaajana Mirkku

 

Pilates on kehonhallintamenetelmä, joka on kehitetty mm. baletin, voimistelun ja joogan tekniikoita soveltaen. Se vahvistaa tehokkaasti sekä pieniä että suuria lihaksia, etenkin keskivartalon tukilihaksia. Pilates edistää koko kehon verenkiertoa ja auttaa ehkäisemään esim. huonoista työasennoista aiheutuvien jumien syntymistä. Parantaa ryhtiä ja asentoa,lihasvoiman lisäksi kehittyy lihastasapaino.

Helpot ja tehokkaat liikkeet sopivat kaikentasoisille kuntoilijoille.