Tuntikuvaukset

Aikuisten ryhmäliikunnan tuntikuvaukset päivittetty kevätkaudelle 2021

 

KEHONHUOLTO

Maanantaisin klo 18-19 Pyroll Areenalla,

ohjaajina Sari Leppänen ja Anne Virtanen 

 

Kehoa huoltava ja hyvinvointia edistävä tunti, joka sopii sekä aloittelijoille liikunnan alottamiseen että harjoitteeksi aktiiviliikkujille.

Tunnin tavoitteet

  • liikkuvuuden lisääminen
  • liikehallinnan kehittäminen
  • ryhdin kohentaminen
  • tasapainon parantaminen
  • helpon liikuntakokemuksen tarjoaminen (hyöty/tulos/mielekkyys)
  • kehotietoisuuden paraneminen
  • hyvän olon tuottaminen
  • terveyskunnon ylläpito / kohentaminen

Tunnin rakenne

  • aloitus / lämmittely
    • herättely, kehon ja mielen havainnointi
    • hyvän pystyasennon hakeminen, hengityksen aktivointi
    • nivelten avaaminen turvallisesti, tukilihasten aktivointi, selkärangan liikesuuntien läpikäyminen
       
  • työosio
    • keskivartalon voimaa monipuolisesti (sekä staattista että dynaamista)
    • selän vaihtelevat liikesuunnat
    • niska-hartiaseudun aineenvaihduntaa kohentava liikkeitä
    • yläselkää aktivoivia ja vahvistavia liikkeitä
    • dynaamisia liikkuvuusharjoitteita
       
  • lopetus
    • staattisia liikkuvuusharjoitteita / rentoutus / hengitysharjoitus

Osioiden kesto vaihtelee.

Ohjaajana Anne Virtanen ja Sari Leppänen. Sari on jumppakouluohjaajana ohjannut pitkään nuoria joukkuevoimistelijoita, mutta kouluttautunut terveysliikunnan ohjaajaksi. Työssään Sari toimii aikuisten hyvinvointiin liittyvien asioiden äärellä.

 


 

Tehotreeni /

SUPERBODY

Tiistaisin klo 18-19 Pyroll Areenalla, 

ohjaajana Henna Utter

 

Hyvä lihaskunto on arjen hyvinvoinnin perusta, ja ryhmäliikunta tekee hyvää mielelle! Superbody -tunti on monipuolinen lihaskuntojumppa ihan jokaiselle liikkujalle. Ohjaajamme opastaa sinua tekemään vaihtoehtoisia liikkeitä, jos kroppa jo rajoittaa joidenkin liikkeiden tekemistä.

Monipuolisuutta treeneihin tuovat tunneilla käytettävät erilaiset välineet: kahvakuulat, käsi- ja nilkkapainot, kuminauhat ja voimatangot. Uskalla ottaa se painavampi väline!

 


 

Tanssi/

Lavis-lavatanssijumppa®

Keskiviikkoisin Heinlahden liikuntasalilla klo 18-19,

ohjaajana Mari Janhunen

 

Lavis-lavatanssijumppa® on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskelien ja jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla soi pääasiassa perinteinen suomalainen lavatanssimusiikki. Lavatanssijumppa on niin mukavaa, että et edes huomaa kuntoilevasi, silti lähdet tunnilta hikisenä.

Tunti koostuu vaihdellen seuraavista tanssilajeista: Valssi, humppa, jenkka, polkka, masurkka, tango, rock, jive, foxi, fusku, salsa, cha cha, rumba ja samba.

Lavis-lavatanssijumpan periaatteisiin kuuluu, että tanssiaskeleet ja koreografiat ovat niin helppoja, että mukaan pääsee tottumattomampikin tanssija. Tunnilla käydään monipuolisesti läpi eri lavatanssilajeja ja jokainen löytää tunnilta omat tähtihetkensä. Kunnon kohotus käy huomaamatta, kun liikutaan ryhmässä, jokainen omalla tyylillään ja tehollaan. Lavis-lavatanssijumppa tempaa mukaansa hyvin erityyppisiä ihmisiä.

Tunnille voit tulla tavanomaisissa jumppavaatteissa tai tanssihameessa. Kengiksi sopivat tanssilenkkarit/tossut tai tavanomaiset jumppa/aerobickengät. Tunti soveltuu kaikenikäisille ja -kuntoisille.

Lisätietoja: www.lavis.fi

Mari Janhunen on ohjannut Lavis-lavatanssijumppaa® syksystä 2015. Mari on käynyt seuran jumpilla vuodesta 2011 lähtien ja ollut mukana johtokunnassa vuoden 2012 alusta. Johtokuntatyö jatkuu edelleen, nykyään seuran puheenjohtajana.

 


Tehotreeni /

HIIT

Torstaisin klo 18-19 Pyroll Areenalla

ohjaajana Marjaana Marttila

 

HIIT (engl. High-intensity interval training) on kovatehoinen, liikunnallinen intervalliharjoittelun muoto, jossa eri lihasryhmiä treenataan lyhyt aika kovalla intensiteetillä. Liikkujan on mahdollista itse vaikuttaa treenin tehoon: eri painoisia painoja käyttämällä ja liikkeen tempoa vaihtamalla on mahdollista tehdä juuri sellainen treeni, kuin itse haluat. Tällä tunnilla kunto nousee kohisten!

Marjaanalla on pitkä aikuisten kuntojumpan ohjaajakokemus. Hän on myös terveydenhuollon ammattilainen.