Tuntikuvaukset

Aikuisten ryhmäliikunnan tuntikuvaukset päivitetty syyskaudelle 2019

 

Tanssi/

Lavis-lavatanssijumppa®

Maanantaisin Pyroll Areenalla klo 18-19,

ohjaajana Mari Janhunen. 

Lavis-lavatanssijumppa® on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskelien ja jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla soi pääasiassa perinteinen suomalainen lavatanssimusiikki. Lavatanssijumppa on niin mukavaa, että et edes huomaa kuntoilevasi, silti lähdet tunnilta hikisenä.

Tunti koostuu vaihdellen seuraavista tanssilajeista: Valssi, humppa, jenkka, polkka, masurkka, tango, rock, jive, foxi, fusku, salsa, cha cha, rumba ja samba.

Lavis-lavatanssijumpan periaatteisiin kuuluu, että tanssiaskeleet ja koreografiat ovat niin helppoja, että mukaan pääsee tottumattomampikin tanssija. Tunnilla käydään monipuolisesti läpi eri lavatanssilajeja ja jokainen löytää tunnilta omat tähtihetkensä. Kunnon kohotus käy huomaamatta, kun liikutaan ryhmässä, jokainen omalla tyylillään ja tehollaan. Lavis-lavatanssijumppa tempaa mukaansa hyvin erityyppisiä ihmisiä.

Tunnille voit tulla tavanomaisissa jumppavaatteissa tai tanssihameessa. Kengiksi sopivat tanssilenkkarit/tossut tai tavanomaiset jumppa/aerobickengät. Tunti soveltuu kaikenikäisille ja -kuntoisille.

Lisätietoja: www.lavis.fi

Mari Janhunen on ohjannut Lavis-lavatanssijumppaa® syksystä 2015. Mari on käynyt seuran jumpilla vuodesta 2011 lähtien ja ollut mukana johtokunnassa vuoden 2012 alusta. Johtokuntatyö jäsenrekisterin pääkäyttäjänä jatkuu edelleen.

 


 

KEHONHUOLTO

Maanantaisin klo 19-20 Pyroll Areenalla,

ohjaajina Sari Leppänen ja Anne Virtanen 

Kehoa huoltava ja hyvinvointia edistävä tunti, joka sopii sekä aloittelijoille liikunnan alottamiseen että harjoitteeksi aktiiviliikkujille.

Tunnin tavoitteet

  • liikkuvuuden lisääminen
  • liikehallinnan kehittäminen
  • ryhdin kohentaminen
  • tasapainon parantaminen
  • helpon liikuntakokemuksen tarjoaminen (hyöty/tulos/mielekkyys)
  • kehotietoisuuden paraneminen
  • hyvän olon tuottaminen
  • terveyskunnon ylläpito / kohentaminen

Tunnin rakenne

  • aloitus / lämmittely
    • herättely, kehon ja mielen havainnointi
    • hyvän pystyasennon hakeminen, hengityksen aktivointi
    • nivelten avaaminen turvallisesti, tukilihasten aktivointi, selkärangan liikesuuntien läpikäyminen
       
  • työosio
    • keskivartalon voimaa monipuolisesti (sekä staattista että dynaamista)
    • selän vaihtelevat liikesuunnat
    • niska-hartiaseudun aineenvaihduntaa kohentava liikkeitä
    • yläselkää aktivoivia ja vahvistavia liikkeitä
    • dynaamisia liikkuvuusharjoitteita
       
  • lopetus
    • staattisia liikkuvuusharjoitteita / rentoutus / hengitysharjoitus

Osioiden kesto vaihtelee.

Ohjaajana Anne Virtanen ja Sari Leppänen. Sari on jumppakouluohjaajana ohjannut pitkään nuoria joukkuevoimistelijoita, mutta kouluttautunut terveysliikunnan ohjaajaksi. Työssään Sari toimii aikuisten hyvinvointiin liittyvien asioiden äärellä.

 


 

Tehotreeni /

SUPERBODY

Tiistaisin klo 18-19 Pyroll Areenalla, 

ohjaajana Susanna Kansa ja Tiina Ala-Krekola. 

Hyvä lihaskunto on arjen hyvinvoinnin perusta, ja ryhmäliikunta tekee hyvää mielelle! Superbody -tunti on monipuolinen lihaskuntojumppa ihan jokaiselle liikkujalle. Ohjaajamme opastaa sinua tekemään vaihtoehtoisia liikkeitä, jos kroppa jo rajoittaa joidenkin liikkeiden tekemistä.

 

Monipuolisuutta treeneihin tuovat tunneilla käytettävät erilaiset välineet: kahvakuulat, käsi- ja nilkkapainot, kuminauhat ja voimatangot. Uskalla ottaa se painavampi väline!

 


 

Tehotreeni /

HIIT

Keskiviikkoisin klo 18-19 Pyroll Areenalla

ohjaajana Marjaana Marttila

 

HIIT (engl. High-intensity interval training) on kovatehoinen, liikunnallinen intervalliharjoittelun muoto, jossa eri lihasryhmiä treenataan lyhyt aika kovalla intensiteetillä. Liikkujan on mahdollista itse vaikuttaa treenin tehoon: eri painoisia painoja käyttämällä ja liikkeen tempoa vaihtamalla on mahdollista tehdä juuri sellainen treeni, kuin itse haluat. Tällä tunnilla kunto nousee kohisten!

 


Tanssi/                           

AIKUISBALETTI                           

Keskiviikkoisin klo. 18.00- 19.00 Heinlahden salilla, Mokrantie 73

10 tanssikertaa:4.9,11.9,18.9,25.9,2.10,

9.10,16.10,23.10,30.10 ja 6.11,ohjaajana toimii Vincent Laine

(minimiosallistujamääärä 8hlö, jotta ryhmä toteutuu) 

Aikuisbaletti tarjoaa mahdollisuuden kokea tanssin taika.                                         

Tunneilla harjoitellaan baletin perusliikkeitä,pyrkimyksenä lisätä kehon hallintaa, lihasvoimaa, liikkuvuutta, tasapainoa sekä esteettisyyttä ja ilmaisua aikuisten tavoitteiden ja edellytysten mukaisesti.

 

Baletti on tekniikkalaji, joka on lähellä voimistelua.Tunneilla painotetaan liikkeiden oikeaoppista ja keholle ystävällistä suorittamista sekä oman kehon yksilöllisten lainalaisuuksien huomioimista.Koska liikkeet tehdään musiikin tahtiin, tarvitaan tanssijalta myös hiven rytmitajua urheilullisen ja taiteellisen lahjakkuuden lisäksi. Klassinen musiikki kiehtoo, tuo mielihyvää ja virittää tunnelmaan.

 

Varusteiksi tunneille käy pehmeät balettitossut tai sukat ja joustava tanssiasu. 

Ohjaajana ryhmässä toimii Vincent Laine, ruotsinpyhtääläinen tanssin ammattilainen. Huom. opetus tapahtuu osin englanniksi! 


 

Kehonhuolto/

JOOGA

Torstaisin klo 19.30 - 21 Pyhtään Patruunantalolla / Harjuntie 111, Pyhtää kk. 

(10 kertaa syyskaudella/, 22.8,29.8,5.9,19.9,,26.9,

10.10,17.10,24.10,31.10 ja 7.11)

ohjaajana Teija Karvinen

Ohjaamani jooga on hathajoogaa, jonka keskeisenä tavoitteena on hyvinvointi ja terveys. Jooga on itsehoito- ja  kasvatusmenetelmä, jonka perustana ovat keskittyneesti suoritettavat harjoitukset, tietoinen rentoutuminen, luonnollinen hengitys ja hiljaisuuden kokeminen. Lisää tietoa aiheesta löydät www.joogaliitto.fi sivuilta.

Aikaisempaa kokemusta joogasta et tarvitse. Avoin, motivoitunut ja ennakkoluuloton asenne on paras oppivälineesi. Jos tunnet tarvetta antaa aikaa itsellesi, oppia kuuntelemaan kehoasi ja lisäämään tasapainoa elämääsi, olet tervetullut joogaamaan yhdessä. Jokainen joogaa omien edellytystensä ja kuntonsa mukaisesti itseään kuunnellen. Pukeudu joustavaan ja lämpimään asuun (esim. college tai oloasu). Ota mukaasi riittävän tilava, mielellään liikkumaton jooga-alusta, jonka päällä teet harjoitukset. Mukaan voit ottaa tarpeen mukaan myös kevyen peitteen tai ison huivin loppurentoutumista varten. Suositeltavaa olisi, jos pääruoan nauttimisesta olisi ehtinyt kulua pari tuntia.

 

                      ”Harrastus ei ole koskaan ajanvietettä

                        sehän on elämäntarkoituksen toteuttamista”

 

                      ”Ihmiseksi omaksi itseksi, perhoseksi syntymässä, siivet saamassa”

                      ”Pitää vain uskaltaa ja vieläkin uskaltaa – elää”

                      Satu Pusa, Tahdon lentää
 

Tervetuloa yhteiselle joogatunnille!

Teija

 

KUVAUS ITSESTÄNI

Teija Karvinen

Liikunta on aina eri muodoissaan kuulunut elämääni, mottonani liikkuva kivi ei sammaloidu ja ”sitten vaikka rollaattorilla pitkin Hutikan raitteja”. Joogaan tutustuin 15-vuotiaana ja se onkin ollut osa elämääni siitä lähtien. Tosin välillä joogaaminen on jäänyt vähemmälle riippuen elämänvaiheesta. Joogaohjaajaksi valmistuin Suomen joogaopistosta v. 2007 keväällä. Jooganopettajan syventävät opinnot ovat vielä vaiheessaan.  Seuran riveissä olen seisonut v.1990 lähtien muutettuamme Siltakylään ja olen ohjannut joogaa seuran jäsenille 8 vuotta. Olen myös Pyhtään Naisvoimistelijat ry:n Uskollisuuden Killan jäsen.